Wat je moet weten over productfoto’s met een witte achtergrond

Webshops die paardenartikelen verkopen schieten als paddenstoelen uit de grond. Hoe zorg je er nu voor dat klanten bij jou dat hooinetje of die balancer kopen? Nu kan ik hier veel over vertellen, maar als productfotograaf voor paardenondernemers richt ik mij natuurlijk op productfoto’s!

Sfeerfoto’s

Niets is zo leuk als een product helemaal te laten stralen door het in een mooie omgeving neer te zetten en het met geweldig licht (hallo, gouden uur!) te fotograferen. Toch zijn dit soort sfeerfoto’s niet altijd de juiste keuze voor je webshop. Het is verstandig om ook foto’s met een witte achtergrond op te nemen in je webshop.

Vergelijken en overzicht

Productfoto’s met een witte achtergrond zijn vooral belangrijk voor je categoriepagina. Op deze manier kunnen klanten de verschillende producten gemakkelijker met elkaar vergelijken. Als je verschillende achtergronden gebruikt, werkt dit namelijk erg afleidend tijdens het vergelijken.

Daarnaast kan een categoriepagina er soms wat rommelig uitzien wanneer de verschillende producten allemaal verschillende kleuren en achtergronden hebben. Ook om deze reden, de rust op de pagina, is het belangrijk om foto’s met een neutrale, meestal witte achtergrond te gebruiken.

Details, kleuren en vormen laten shinen

Wanneer productfoto’s een witte achtergrond hebben, is het makkelijker om de verschillende details, kleuren en vormen duidelijker naar voren te brengen. Een mooie achtergrond kan soms namelijk vertekenend werken. Wanneer de kleur van een product belangrijk is, bijvoorbeeld bij rijbroeken of halsters, kan een witte achtergrond helpen om de kleuren nauwkeuriger weer te geven.

Hogere ranking voor je pagina op Google

Op een overzichtspagina met producten staan vaak veel foto’s, wat ervoor kan zorgen dat de pagina traag laadt. Dit is schadelijk voor je SEO (search engine optimization) en voor de gebruiksvriendelijkheid van de pagina. Foto’s met een witte achtergrond zijn over het algemeen kleiner in bestandsgrootte, wat voordelig is voor de snelheid van je pagina.

Een mooi gestructureerde overzichtspagina waarin je eenheid hebt gecreëerd, onder andere door te kiezen voor een witte achtergrond, oogt professioneel en wekt vertrouwen bij de klant. Dit zorgt er weer voor dat, in een markt met veel concurrentie, de klant voor jou zal kiezen.

Één geheel op je website

Een laatste, maar zeker niet onbelangrijke reden is dat wanneer je kiest voor een witte achtergrond, deze makkelijker integreert met de kleuren van je website, waardoor het geheel er strak en samenhangend uitziet.

Wil jij graag nieuwe productfoto’s laten maken voor je webshop met paardenartikelen? Neem contact met mij op en we bespreken de mogelijkheden!